Böneutrop och förhudar.

Somliga

Nej, inte du. Självklart inte. Anser att det mångkulturella Sverige, tenderar att bli en smula ”exotiskt”. För exotiskt. Som exempel kan man taga detta med religiösa byggnader och böneutrop åt en gud som inte är ”våran” gud.

Ett förtydligande. Och den nyktre och vakna tänker just nu, att vad är det som skall förtydligas? Har det sagts något luddigt? Nix. Jag går händelserna i förväg, och liksom hjäper till, allt för att inte kaffe och grovkakan skall fastna i halsen. Sån är jag. En del kallar mig omtänksam.

Min egen åsikt i berörda exempel tänker jag inte dryfta. Av den enkla anledningen att det saknar relevans för detta inlägg. Så är det med det! Kallar du mig feg?

Nannas parkeringshus kl 17.23 tisdag 4 Novemer. Det är jag som är snubben på 213 cm. Deal?

Somliga säger att det är knas med alla dessa mångkulturella strömmningar. Somliga kastar lussekatter i rent vredesmod, då dessa seder från utomsocknes hotar de fina svenska kristna traditionerna. Liksom – ” Hallå där, vi har alltid sjungit in sommarlovet i kyrkan”

Jopp. Kyrkan är fin att bruka i bland. För här i kalla nord är vi kristnat. Kristendomen är nedplöjd i vår tradition , så finmald, mjäll och porös, så att om man tuggade den ,så skulle man inte ens noterade den. Men kom inte här med konstiga religiösa ideér.

Judendom, Islam och kristendom är ju som alla vet (ja, kanske inte du då) monoteistiska. En Gud. Läser man så ser man att samma filurer man hittar i bibelns gamla testament dyker upp i andra ”exotiska” böcker av helig karraktär. Men de däringa böckerna är så märkliga så det känns tryggare att låta det stå en gammal bibel i bokhyllan istället.

I juletid är det som fint att besöka julkyrkan. Sjunga lite julsånger med fint budskap. BebisJesus är ju så huvva söt i sin lilla krubba dessutom. Det är en vacker tanke alltsammans. Med glöggglaset i handen sitta och beskåda julsnön som faller utanför fönstret.Vackert. En pepparkaka på det?

Hålla på att hojta massa märkliga ramsor i tid och otid på dagar som inte är helgade enligt vår svenska ”kristna” almanacka. Uschanimej.

Jesus som han heter i vår svenska bibel och på några andra språk, men absolut inte då det begav sig, var ju Guds grabb. Han var ju Gud också, på samma gång liksom. Detta kan man ju fundera på ett tag, men det hinner vi inte nu. Vi konstaterar, att enligt treenighetsläran ( som bl.a Jehovas vittnen förkastar) så är det så. Fader-sonen och den helige anden. Fadern och sonen är ett.

Detta betyder ju då att Jesus, lillparveln som ligger i krubban i juletid, är samma Gud som härskade på gamla testamentets tid. Gamla testamentets Gud utsåg Judarna till sitt egendomsfolk. Detta kan man ju tycka är en aniiiing fubbit, dock regleras det i nya testamentet. Alltså, inte att judarna upphör att vara egendomsfolk, utan att pärleporten öppnas för den som vill.

Innan någon rackare som kan detta med teologi tycker det finnes brister i ovanstående resonemang så bör sägas- detta är en snabbresumé. Okej. Naturligtvis finnes ett antal detaljer att taga ställning till innan pärleporten kan passeras. Det tar vi en annan gång.

Men åter till Jesus, som i gamla testementet då går under namnet Gud.Herren. El-shadai. Jehova. JHWE..och några till…där i Gamla testamentet (GT) så har han några tankar om hur judarna skall visa honom att de tillhör just honom och ingen annan. Efter en stunds tänkande så faller förslaget, som sedan blir ett beslut, på att bäst är att skära bort en bit av förhuden.

Förhuden!?

Märk väl. Jag har ingen personlig åsikt om huruvida folk bär skinnmössa eller inte, jag finner det bara intressant. Här i kalla nord, med julekyrka, konfirmation, och lite kristna traditioner så tycker vi inte det är ett dugg ”exotiskt” att ”vår” Gud gör anspråk på förhudar. Inte alls.

Är ni med?

Är det mindre provokativt med en Gud som vill ha förhudar än att någon tillber sin gud genom böeutrop? Självklart är det ju så, att skriker man inte förhud i tid och otid så stör man ju heller ingen, men snickelisnackar vi på en annan nivå så kan man ju fundera på hur det var detta med ”exotiska” inslag.

Eller så blir man gudsförnekare och tycker alltsammans är blahablaha. Renhårigare på många sätt och vis.

Vad är poängen med ovanstående kan man undra. Ja, inte jag. jag är ju upplyst, men kanske någon annan? Kanske du?

Min poäng är. Den försvenskade form av sk ”kristendom” har nästan ingenting att göra med ett judiskt barn som föddes för 2000 år sedan. Glöm det. Den svenska form av julkyrka och såntdäringa är ”avexotisierat” ( jag vet , ett nytt ord? Ska jag söka patent?)

Det är lika märkligt att Gud vill ha en förhud som bevis, som att bära turban på gamlia julmarknad!

Jag tror på Gud. Jag tror på messias. Jag jobbar med att försöka förstå. Jag tycker massa saker är extremt märkligt. Kanske märkligare och mer provokativt än böneutrop.

Amen.

 

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *