Trafikverkets tillkortakommanden

Efter att ha lyssnat på många uttalanden från ledande personer i trafikverket och noterat de många olyckorna och tillbuden blir man ytterst betänksam. Förutom ett nerslitet järnvägsnät som ökar olycksriskerna så verkar organisationen inte fungera. Då verksamheten kräver stort säkerhetstänkande så är det just den biten som inte tycks fungera. Om det saknas regler eller om personalen inte följer gällande regler måste det åtgärdas snarast. Detta tillsammans med personalbrist bäddar för ökad olycksrisk. Om personalbristen beror på begränsade medel så är det en förklaring. Dock är det ytterst allvarligt att inte Trafikverkets vd har slagit larm om den besvärliga situationen totalt sett. Det väcker dock misstankar om att ledningen inte har full kontroll över verksamheten och då är det allvarligt. Bara det faktum att en överkörd man i Stockholm inte omhändertogs omedelbart utan tåget fick köra vidare är en tydlig indikation på något är fel i organisationen, mycket fel. Transportstyrelsen som har Trafikverket i sin organisation måste nu visa handlingskraft. Nuvarande situation är helt oacceptabel. Regeringen bör fundera över om den nuvarande organisationen behöver ändras eller förstärkas. Även Seko bör se över sin organisation. Att inte med kraft påtala den dåligt fungerande organisationen är anmärkningsvärt. Att skyddsombudet inte har reagerat hörbart tyder på ett allmänt dåligt arbetsklimat inom Trafikverket.

Det här inlägget postades i Politik av Klas Viberg. Bokmärk permalänken.

Om Klas Viberg

Namn: Klas Viberg Gift: Med Gunnel Bor: I Röbäck, Umeå. Födelseort: Docksta, Kramfors kommun. Är: Pensionär Varit: Anställd i Vattenfall i 42 år, jobbat med drift och underhåll av vattenkraftstationer. Intressen: Samhällsfrågor, politik, ekonomi och idrott.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *